سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برگزاری دوره های مهارت آموزی ویژه ناشنوایان

 

یکی از مهم ترین جنبه های عدالت اجتماعی مربوط به ایجاد فرصت های برابر آموزشی برای همه افراد در جامعه است. در این راستا ایجاد فرصت‏‌های برابر در زمینه‌ های شغلی و آموزشی، ایجاد امکان استفاده از محتواهای آموزشی تولید شده و فضاهای مجازی از مطالبات به حق عموم ناشنوایان است.

ناشنوایان

جامعه ناشنوایان صدای خدا را در گوش‌هایشان می‌شنوند و برای جامعه حرف‌هایی برای گفتن دارند؛ کسانی که با گره زدن تلاش خود به همت خانواده‌ها و مربیان، اندیشه افراد با آسیب شنوایی را بر همراهی زبان و گفتار خود برمی‌نشانند و با افتخار، شیوایی کلامشان را در منظر مردمان به جلوه می‌گذارند. این عزیزان اگر چه از نعمت شنوایی محرومند، ولی خلاقیت‌ها و توانمندی‌های ادراکی و فرهنگی منحصر به فرد آنان باعث شده است از آزمونی که خداوند در برابر آنها قرار داده است سربلند بیرون بیایند.

لذا آگاه سازی و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه از طرق توسعه و تقویت آموزش تلفیقی، توسعه فراگیر شیوه‏ های ارتباطی ناشنوایان، ایجاد فرصت ‏های برابر برای این افراد در زمینه‏ های شغلی و آموزشی به خصوص در حوزه آموزش های مهارت آموزی، ایجاد امکان استفاده بهینه این عزیزان از منابع آموزشی و فضاهای مجازی از مطالبات به حق عموم ناشنوایان به شمار می‌‏رود.

به عنوان مثال ، یک فرد ناشنوا، احتمالا می تواند یک هنرمند، آرایشگر، یا خیاط تراز اول شود و وجود چنین امکانی، بسیار محتمل هست و یک جامعه ای که بستر آموزش های لازم را برای این افراد فراهم کرده باشد می تواند از تخصص های آنها بهره مند شود. افراد با ناتوانی حسی یا حرکتی، نباید پشت سد محدودیت‌هایی که دارند متوقف شوند؛ و این میسر نیست، مگر با فراهم کردن زمینه رشد و آموزش مناسب، برای ایشان.

همان طور که می دانید گروه مهارتجو با هدف توسعه آموزش های مهارتی و تولید محتواهای آموزشی به سبک ویدیویی راه اندازی شده است تا در مرحله اول به افرادی که به دنبال یادگیری مهارت یا فن و حرفه ای هستند کمک کند تا بتوانند مهارت مورد علاقه خود را یاد بگیرند و از این طریق کسب و کار خودشان را راه اندازی کنند و درآمد زایی داشته باشند.

طبق آمار رسمی، در ایران از هر دو هزار نوزاد، تقریبا 5 مورد مبتلا به اختلالات شنوایی هستند و از این رو، اختلالات شنوایی، یکی از شایع‌ترین نقایص بدو تولد است. با این آمار، روزانه در ایران حدود 15 کودک ناشنوا یا کم‌شنوا متولد می‌شوند. طبق همین آمار، نرخ ناشنوایی در ایران، بالاتر از میانگین جهانی است، که نیازمند توجه و پیگیری جدی است. اما برای جمعیت فعلی ناشنوایان، باید امکان یک زندگی بهتر فراهم شود؛ که به نظر ما، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این بهبود، در زمینه آموزش می‌تواند باشد.

در این راستا یکی از اهداف و آرمان ها در گروه مهارت جو، فراهم کردن امکان دسترسی به محتواهای آموزشی مهارتی تولید شده برای ناشنوایان هست که باعث شده است پروژه ای در دل مهارتجو کلید بخورد به اسم "مهارتجو ویژه ناشنوایان".

ما قصد داریم محتواهای مهارتی تولید کنیم که قابل استفاده برای جامعه ناشنوایان باشد در این راستا برای شروع کار حوزه های مهارتی آموزش مراقبت و  زیبایی از جمله آموزش بافت مو و آموزش اکستنشن مژه، آموزش جامع کیف چرم، آموزش بافتنی به صورت زیرنویس شده تهیه شده است که امکان ثبت نام و استفاده از آن برای ناشنوایان عزیز فراهم شده است.

دوره های تولید شده ویژه ناشنوایان در سایت مهارتجو با لیبل مخصوص مجزا شده است تا قابل تشخیص باشد و کاربران سریعتر پیدا کنند.

البته ما هنوز در ابتدای راه هستیم و می دانیم که کاری سخت و البته بزرگ و لذت بخش در پیش داریم. اگر صاحب مهارت یا هنری هستید و علاقه مند به تولید محتواهای آموزشی برای ناشنوایان هستید، همراه ما در مهارتجو باشید. ما خیلی مشتاقیم که این همراهی را شروع کنیم. بی‌صبرانه منتظریم تا ببینیم، دست در دست هم، چه کار می‌توانیم برای این فرشته‌های ناشنوا انجام دهیم.