سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش طراحی سیاه قلم

 

یکی از مهمتین عوامل ایجاد کردن زیبایی های بصری استفاده از کنتراست یا همان تضاد است. حال امروز به بررسی هنری از زیرشاخه های نقاشی به نام سیاه قلم خواهیم پرداخت که در آن از تضادهای شدید بین روشنی و تاریکی بهره می برند که این کار معمولاً برای دراماتیک تر شدن اثر هنری انجام می شود. همچنین یک اصطلاح فنی است که توسط مورخان هنر و هنرمندان برای تضاد نور استفاده می شود   .

حتما ببینید:آموزش نقاشی دکوراتیو مربی سرکار خانم مهنا کحالی

نقاشی سیاه قلم چیست؟

به اثر گذاشتن مداد سیاه و یا ذغال بر روی کاغذ یا مقوا با سایه های تیره و روشن سیاه قلم گویند. سیاه قلم سبکی از نقاشی است که در آن تنها از طیف رنگی سیاه تا سفید استفاده می شود. در فرهنگ فارسی معین این واژه نوعی از نقاشی که در آن فقط از قلم و مرکب سیاه، ذغال یا مداد کار شده باشد و هیچ رنگ آمیزی نداشته باشد معنی شده است. در آموزش نقاشی سیاه قلم هنرمند معمولا یک سوژه انتخاب کرده و با مهارت و ریزبینی تمام با استفاده از شیوه های فوتورئال و هایپررئال و روش جزء به کل آنرا ترسیم می کند. با استفاده از نقاشی سیاه قلم می توان انواع طرح ها از مناظر گرفته تا چهره را به تصویر کشید.

تاریخچه سیاه قلم

آموزش سیاه قلم یکی از زیرشاخه های هنر نقاشی می باشد و قدمتی دیرینه دارد. آغاز این هنر در ایران را می توان در سده هفتم هجری قمری جست و جو کرد، زمانیکه کمال الملک استفاده از ذغال را برای نقاشی بین شاگردانش رواج داد. ذغال مورد استفاده آنها مل نام داشت و با استفاده از قلمو بر روی بوم کشیده می شد. البته از آنجا که اطلاعات جامع و موثقی درمورد تاریخچه سیاه قلم وجود ندارد، برخی افراد، خلق این نوع نقاشی را به محمد بن محمود شاه خیام که در دوران بایسنقر میرزا، نقاش معروفی بود، نسبت می دهند به دلیل آنکه لقب وی سیاه قلم بود.

حتما دوره های رایگان آموزش نقاشی سیاه قلم را در سایت مهارت جو ببینید.

طراحی چهره با مداد و سیاه قلم را باهم اشتباه نگیرید

یکی از بدیهی ترین تفاوت های این دو مواد مصرفی شان است. مشخصا در طراحی با مداد از گرافیت و سیاه قلم از ذغال استفاده می شود. از دیگر تفاوت ها می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

ذغال نسبت به مداد دارای ضخامت بیشتری بوده و روان‌تر و مشکی‌تر می باشد. از این رو طراحی با ذغال طرح های رئال و احساسی بیشتری ایجاد می‌کند. همچنین استفاده از مداد بسیار آسان تر بوده و در هر مکانی میشه از آن استفاده کرد اما ذغال شرایط محیط خاصی دارد و در پایان کار برای حفظ و ماندگاری بیشتر باید تحت محافظت قرار گیرد که در تیترهای بعدی به آن خواهیم پرداخت.

سیاه قلم

انواع تکنیک های سیاه قلم

1.      هاشور زنی (hatching): در این متد، خطوط تیره نازک به طور متوالی به موازات یکدیگر قرار می گیرند. وقتی این متد با زغال انجام شود بسیار نرمتر و تیره تر به دست می آید.

2.      سایش(Rubbing): زغال با استفاده از یک تکه کاغذ بر روی سطح ساییده می ‌شود این کار تصویری از بافت سطح را ایجاد می کند.

3.      محوکردن (blending):  محو کردن برای ایجاد انتقال  صیقلی بین نواحی تاریک تر و روشن تر طراحی، انجام می شود همچنین این روش می تواند سایه روشن (shadow effect) ایجاد کند . دو روش متداول محو کردن وجود دارد؛ یک روش استفاده از انگشت برای ساییدن یا پخش کردن زغال بر روی کاغذ و دیگری استفاده از محو کن های کاغذی (paper blending stamps) که Toritillon نامیده میشوند.

4.      پاک کن زنی(Lifting  or Erasing): پاک کن زنی اغلب با یک پاک کن خمیری انجام می‌ شود این نوع پاک ‌کن  نرم و قابل انعطاف است که می توان آن را بر حسب کار به شکل دلخواه درآورد و بافت های متنوع را با آن ایجاد کرد. علاوه بر پاک کن خمیری, پاک کن فرچه دار و پاک کن اتودی نیز جهت پاک کن زنی برروی کار استفاده می‌ شوند.

 

یک دوره فوق العاده: آموش نقاشی اکریلیک

آیا طراحی سیاه قلم به نگهداری خاصی نیاز دارد؟

در جواب باید گفت که بله!

همانطور که در قبل اشاره شد این نقاشی با استفاده از ذغال و پودر آن کشیده می شود پس ثبات کمی دارد و پس از مدتی با دست کشیدن و گذر زمان نقاشی و تابلو ما کیفیت و شفافیت خود را از دست میدهد. حال در زیر به روشهای مراقبت این نقاشی می پردازیم.

استفاده از اسپری فیکساتیو، بدین صورت که از فاصله 30 سانتی متری شروع به اسپری کردن آن روی نقاشی می کنیم.

نکته! از این اسپری به مقر کم استفاده کنید تا نقاشی خیس نشود.

روش دیگر حفاظت از نقاشی استفاده از پوشش لمینت می باشد. لمینت یک لایه پلاستیک حساس به حرارت است که پس از حرارت دادن روی سطح کاغذ پرس شده و سطح نقاشی کاملا محافظت می شود.

و در نهایت استفاده از قاب ها به همراه شیشه روی نقاشی می باشد.

لوازم مورد نیاز نقاشی سیاه قلم

  1. مقوای اشتنباخ و فابریانو
  2. تخته شاسی
  3. کاغذ پوستی
  4. زغال یا پودر زغال
  5. انواع مداد مشکی
  6. محو کن
  7. پاک کن
  8. قلمو سرتخت
  9. پودر کف دریا
  10. چسب کاغذی

 

لوازم مورد نیاز

نکاتی که در کشیدن سیاه قلم باید رعایت کنید

  1. رعایت تناسبات چهره
  2. انتخاب ژست مناسب
  3. تاثیر نورپردازی مناسب
  4. تاثیر لباس سوژه برای طراحی بهتر
  5. انتخاب پس زمینه مناسب
  6. انتخاب تکنیک ماسب باتوجه به سن مدل

در دوره آموزش نقاشی دکوراتیو،نقاشی را جوری یاد می گیری که توی هیچ کلاس و آموزشی و یا فیلم دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! با ترفند های این دوره ، همه رو انگشت به دهان هنر خودت کن!